Periodické hodnotenie
Periodické hodnotenie výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti (ďalej len „periodické hodnotenie“) je peer-review hodnotením publikačnej a inej tvorivej činnosti slovenských vedeckých a výskumných inštitúcií (verejných vysokých škôl a verejných výskumných inštitúcií). Inšpiráciou pre túto reformu boli overené zahraničné systémy hodnotenia vedy, najmä britský Research Excellence Framework (skrátene „REF“).
Vďaka Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky boli v roku 2022 vytvorené komisie zložené prevažne zo zahraničných expertov a expertiek z 19 krajín a 66 univerzít (napr. Princeton, McGill, Melbourne, Cambridge, TU München, ETH Zürich, Paris-Saclay, Sapienza, atď.), aby hodnotili úroveň slovenskej vedy z pohľadu medzinárodnej vedeckej komunity, a poskytli nám tak náhľad na výkon a tvorivú produkciu slovenského vedecko-výskumného ekosystému.
Predmetom hodnotenia boli pracoviská slovenských verejných vysokých škôl (ďalej len „VVŠ“) a verejných výskumných inštitúcií (ďalej len „VVI“) a ich výskumné publikačné výstupy, pokiaľ malo pracovisko v sledovanom období rokov 2014–2019 aspoň 5 vedcov a vedkýň (zamestnaných na plný úväzok v prípade VVŠ, respektíve aspoň polovičný úväzok v prípade VVI, pričom v každom prípade museli na pracovisku pôsobiť aspoň štyri roky počas sledovaného obdobia).
Každá VVŠ a VVI, prípadne ich súčasti, mohli podať žiadosti o hodnotenie v 28 oblastiach výskumu (spadajúcich pod 7 skupín oblastí výskumu). Každá žiadosť obsahovala maximálne 25 výstupov (vedeckých článkov, monografií, konferenčných príspevkov, umeleckých výstupov, atď.) v konkrétnej oblasti výskumu. Za každého vedca a vedkyňu bolo predložených maximálne 5 výstupov. V prípade, že jednotlivec nevyprodukoval 5 výstupov, doplnili sa zaňho/za ňu takzvané „nulové výstupy“.
Príklad: Fakulta vybranej VVŠ podala žiadosť o periodické hodnotenie do oblasti výskumu „chemické vedy“. Do žiadosti pre túto oblasť výskumu uviedla piatich zamestnancov, ktorí splnili podmienky zaradenia [minimálne 48 mesiacov 100-percentného úväzku, ktoré na predmetnej fakulte boli odpracované počas rokov 2014-2019]. Štyria z piatich zamestnancov za obdobie periodického hodnotenia vyprodukovali minimálne po päť výstupov (pri každom zamestnancovi), pričom piaty zaradený zamestnanec vyprodukoval za obdobie periodického hodnotenia tri vedecké výstupy. Do žiadosti o periodické hodnotenie do oblasti výskumu „chemické vedy“ preto bolo zaradených celkovo 23 tvorivých výstupov (po päť výstupov od štyroch zo zamestnancov, a tri od zamestnanca s kvantitatívne nižšou produkciou v posudzovanom období) a 2 nulové výstupy.
Finálny výber výstupov pre každú žiadosť o periodické hodnotenie bol nastavený na základe snahy o dodržanie princípov reprezentatívnosti a rovnomernosti.
Pre dodržanie kritéria reprezentatívnosti musel žiadateľ zo zoznamu všetkých výstupov (vyprodukovaných v hodnotenom období zamestnancami spĺňajúcimi podmienky zaradenia do periodického hodnotenia v danej oblasti výskumu) vybrať finálny výber, zložený z 25 výstupov, na základe zvoleného vecného kritéria zoradenia výstupov. Podľa článku 2, písmena g) Smernice č. 36/2022 o periodickom hodnotení výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti sa vecným kritériom zoradenia výstupov rozumie odôvodnený princíp usporiadania výstupov, ktorý môže obsahovať aj počet ohlasov, kategórie bibliografických klasifikácií, scientometrické údaje periodických publikácií a neperiodických publikácií a podľa potreby aj ich kombinácie. To znamená, že žiadateľ musel výstupy všetkých zamestnancov zaradených do hodnotenia zoradiť a rozdeliť do skupín podľa ním vybraného vecného kritéria, a následne z každej z týchto skupín vybrať do finálneho výberu výstupov rovnaký (resp. približne rovnaký) počet výstupov.
Príklad: Konkrétna VVŠ podáva žiadosť o periodické hodnotenie, v ktorej za roky 2014-2019 vykazujú všetci piati hodnotení zamestnanci celkom 150 výstupov. Inštitúcia sa rozhodla, že za kritérium zoradenia bude považovať počet citácií pre každý z výstupov, a že všetky uvedené výstupy podľa tohto kritéria zoradí, a následne rozdelí do piatich skupín (od skupiny výstupov s najvyšším počtom citácií, po skupinu výstupov s najnižším počtom citácií; pričom v každej z piatich skupín bude po 30 výstupov). Aby bol dodržaný princíp reprezentatívnosti, konkrétna VVŠ musela následne zaradiť do finálneho výberu (s 25 výstupmi, pri ktorých sa bude hodnotiť ich kvalita) po päť výstupov z každej z piatich skupín, ktoré boli vytvorené a zoradené s ohľadom na zvolené vecné kritérium zoradenia.
S ohľadom na dodržanie princípu rovnomernosti, finálny výber za každú zo žiadostí nezahŕňal iba tie najlepšie výstupy, ale snažil sa reflektovať na tvorivú publikačnú činnosť celej inštitúcie, prípadne celého výskumného pracoviska v danej oblasti výskumu (t.j. na činnosť každého zamestnanca uvedeného v žiadosti o periodické hodnotenie, ktorý spĺňal podmienky na zaradenie do periodického hodnotenia).
Príklad: Vybraná VVI podala žiadosť o periodické hodnotenie v oblasti „právne vedy“, pričom do nej zahrnula 7 zamestnancov, ktorí spĺňajú podmienky na zaradenie do hodnotenia. Na to, aby výber výstupov spĺňal kritérium rovnomernosti, musí v tomto prípade žiadateľ predložiť za štyroch z uvedených zamestnancov po štyri výstupy, a za troch z uvedených zamestnancov po tri výstupy do finálneho výberu (spolu 25 výstupov).
V súlade s § 26aa zákona č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja sa na základe výzvy vyhlásenej Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu VVŠ a VVI podrobí periodickému hodnoteniu výskumnej, vývojovej alebo umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti (ďalej len „periodické hodnotenie“) v jednotlivých oblastiach výskumu raz za šesť rokov. Pri aktuálnom periodickom hodnotení sa hodnotí iba kvalita výstupov. Podľa článku 3, odseku 2 Smernice č. 36/2022 o periodickom hodnotení výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti však v budúcnosti bude súčasťou periodického hodnotenia aj hodnotenie spoločenského významu výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti, a tiež hodnotenie prostredia výskumnej, vývojovej, umeleckej a ďalšej tvorivej činnosti.